Europa på motorcykel

Til Hold kæft og rejs talte jeg med Henrik Nørgaard for at høre lidt mere om længere ture på motorcykel. Henrik havde en masse tips, og de kan bruges uanset om man kører på motorcykel eller rejser på anden måde.

Henrik kørte på motorcykel fra Europas vestligste punkt til det østligste og fra det sydligste punkt til det nordligste. Med en tur ned til Nordafrika og et par gange over Atlasbjergene blev det til totalt 26.000 km.

Nord/syd-turen fra Tarifa i Spanien til Nordkap i Norge blev kørt på en 18 år gammel BMW R1100GS, som Henrik har haft fra ny. Turen fra vest til øst via Nordafrika blev foretaget på en fem år gammel BMW R1200GSA.

“Generelt kan man bruge enhver motorcykel,” siger Henrik. “Jeg mødte tæt på Nordkap en italiener, som kørte på en Vespa-scooter.”

DSC_1628

Henrik kørte også gennem Algeriet og Tunesien, hvor der lige inden afgang først var et bombeangreb og senere en massenedskydning af turister. Via Facebook havde Henrik kontakt med lokale MC-entusiaster i begge lande og var indkvarteret lokalt hos dem.

“Jeg var forsigtig og tænkte mig om, undlod øde vejstrækninger og større forsamlinger i de store byer. Jeg var helt sikkert den eneste turist på motorcykel, måske den eneste i det hele taget, men jeg var aldrig bange eller utryg. I Tyrkiet startede man på at bombe ISIS fra en base i syd, så jeg lagde turen lidt om, og stoppede nogle hundrede kilometer før, og vendte så i retning mod Istanbul.”

750 kr. pr. dag

Turen, som i alt tog to måneder, kostede ca. 750 kr. pr. dag eller ca. 22.000 kr. pr. måned. Det er bl.a. beregnet på, at motorcyklen kører ca. 18 km/liter med en gennemsnitlig distance på 500 km om dagen. Der er ikke medregnet service på motorcyklen, som bør være “turklar”, når man starter. Som regel behøves også service og nye dæk efter en så lang rejse. Hvis turen er længere end 12.000-14.000 km, skal der også påregnes et serviceeftersyn med olieskift mv. undervejs.

Alt nødvendigt udstyr samt diverse MC-beklædninger er heller ikke indregnet i budgettet. Det skal være på plads, før man kører afsted.

“Der skal overnattes i telt eller små hoteller eller B&B for at holde budgettet,” siger Henrik. “Hvis man i højsæsonen færdes meget i turistområder, skal man passe på med dyre hoteller. Hver gang man overnatter dyrt, skal der justeres med en overnatning i telt eller med privat indkvartering for at holde budgettet.”

Henriks tips til en vellykket MC-rejse

  • Planlæg kun i hovedtræk. Vær fleksibel, og sørg for at få sjælen med. Book kun absolut nødvendige ting i forvejen – undgå tidspres, ved at have en masse tidsaftaler på turen.
  • Få alle nødvendige visa og andet papirarbejde på plads inden afrejse.
  • Pak let, pak let, pak let. Telt, sovepose mv. kan med fordel blive hjemme, hvis man rejser i syd, da der er mange billige steder at bo. Brug f.eks. Booking.com flittigt, jeg brugte den hver dag, når jeg blev træt, og fandt altid et sted i nærheden.
  • Sørg for at have kontanter med, men gemt af vejen. Mange lande i Afrika tager ikke internationale kreditkort på benzinstationer, motorveje, broer mv. Så sørg for at have lokal mønt.
  • Brug de sidste kontanter fra et land på at tanke benzin, før du krydser grænsen, så undgår du “restvaluta”, som ellers vil hobe sig op.
  • Smil, smil, smil, og vær altid tålmodig og venlig. Så kommer man langt og får hjælp fra de lokale.

 


Vil du se flere artikler som denne?
Så tilmeld dig til mit nyhedsbrev som kommer ca. en gang pr. måned.