Kanalvejen til Middelhavet

Kanalerne er en både hyggelig, komfortabel og hurtig tur fra Østersøen til Middelhavet. Denne gang var det dog en ren transportsejlads, så vi sejlede stort set fra sluserne åbnede om morgenen til de lukkede om aftenen.

Her er brændstofforbrug, rutevalg og tid fra den tur:

Tid

Hele turen fra Travemünde til Port St. Louis ved Rhônes udløb i Middelhavet tog 25 dage. Heraf var der to dage vi ikke sejlede. En dag fordi der var problemer med motoren, og en dag fordi vi ikke blev lukket ud på Sâone pga. for meget vand.

Ruten

Fra Travemünde syd på gennem Trave og Elbe Seitenkanal. Herefter til højre ad Mittellandskanal til Rhinen. Her var der et par langsomme dage mod strømmen til Koblenz og Mosel. Videre op ad Mosel til Canal des Vosges (tidligere Canal del Est), Sâone og Rhône.

Diesel

Vi har brugt totalt 516 liter diesel til €550. Sidst brugte vi kun 350 liter, men nu har vi en 27 hk. motor mod tidligere en 14 hk.

Havnepenge

Kanalbrink

Vi har ikke noget større behov for at ligge i havn. Der er så mange skønne bykajer og kanalbrinker man kan fortøje ved. Anna Lisa er helt selvforsynende med strøm og varme, så det er heller ikke noget vi behøver at få i en havn. Totalt har vi brugt € 52,50 på havnepenge.

Påmastning

Påmastning

En af de største poster på turen har været at få masten på igen i Port Napoleon ved Port St. Louis ved Rhônes udløb i Middelhavet. Det var to lyft som skulle til. Det første for at få masten fra båden så jeg kunne klargøre den. Det andet for at få den på båden. Det kostede €50 + €140. Altså totalt €190. Da vi allerede hjemmefra havde lagt masten på dækket, sparede vi pengene til afmastning i Tyskland.

Oplevelser

Johan-og-Thomas

De andre gange har det taget henholdsvis to en halv måned og halvanden måned. Man kunne derfor tro, at der ikke var tid til oplevelser denne gang. Selvfølgelig har der været meget lidt sightseeing i land, men alligevel har der været mange oplevelser – hovedsageligt gennem møder med andre mennesker.

Der er en dejlig stemning blandt sejlere på kanalerne, og folk hjælper gerne hinanden. Også i land. Jeg har notesblokken fuld af minder med søde og hjælpsomme tyskere og franskmænd. Der er oplevelser nok til at både Sejl til Middelhavet og Slusehåndbogen vil blive opdaterede om et års tid, når vi er hjemme igen.

P.S. Hvis du vil følge vores videre sejlads mod Caribien, så opdateres min Facebook-side noget oftere.

Størrelse af båd

Kan du gøre det med din egen båd? Læs her om størrelse af båd på de europæiske kanaler.