Planlæg ikke din langturssejlads (alt for meget)

Hvis du vil have en vellykket (langturs-) sejlads, med så få problemer som muligt, så er det vigtigt med både forberedelse og planlægning. Men der er en stor forskel på de to ting.

Du skal nemlig passe på med planlægningen

Hvis du planlægger for meget og for detaljeret bliver du ufleksibel, og kan komme til at sætte dig selv og din besætning i en ubehagelig eller farlig situation. Hvis din langtur er planlagt ned i mindste detalje om hvilke steder du skal besøge, og hvornår du skal være der, vil du støde ind i problemer!

Måske sejler du ud i dårligt vejr, fordi du absolut skal være fremme på et bestemt tidspunkt? Måske fordi du allerede har en aftale på destinationen? Eller hopper du over en reparation, fordi det ikke er muligt på de steder du allerede har planlagt at besøge?

Det kan resultere i en farlig situation.

En langturssejlers vigtigste egenskab er at være fleksibel, og det er svært, hvis turen allerede er planlagt ned i mindste detalje.

Men med for meget planlægning, vil du også gå glip af en masse oplevelser.

“Vil I med til Mallorca?” spurgte en anden dansk båd, da vi lå i Barcelona første gang vi sejlede til Middelhavet.

“Næh…” sagde Margareta og jeg og kiggede på hinanden. Hvorfor skulle vi dog sejle ud til en ø som er overfyldt med turister, grisefester og høje hoteller?

Men vi havde ikke andet planlagt, så vi fulgte alligevel med – det var nogle hyggelige mennesker som spurgte.

Det har vi aldrig fortrudt, for den ø, som vi på forhånd havde afvist at besøge, viste sig med sine øde ankerbugte, krystalklare vand og rige dyreliv med hvaler, barracudaer og rokker at blive den turs højdepunkt.

Hvis vi minutiøst havde planlagt vores tur, og hvor vi skulle være hvornår, havde vi aldrig opdaget det som blev vores favoritplads i Middelhavet.

 

Forberedelse er vigtig

Til gengæld er det vigtigt at være godt forberedt. Og med god forberedelse vil du også kunne være endnu mere fleksibel.

Et eksempel på dette er at du lærer at kende din motor allerede hjemmefra. De fleste reparationer kan du sagtens lave selv, og det er ikke svært. Men hvis du overhovedet ikke kan noget om din motor, vil du altid være afhængig af at være steder, hvor der er værksteder og mekanikere.

Et andet eksempel kan være at tage flodskipper-certifikat – også selvom du ikke planlægger at sejle på kanaler. Hvis du bliver indeblæst i længere tid ude i Nordsøen, kan det være en fin afstikker og genvej at tage den Stående Masterute ned gennem hele Holland. Så er vejret måske bedre, når du er kommet længere sydpå.

Eller som jeg har set andre gøre flere gange…

De kommer for sent afsted hjemmefra, og møder det dårlige vejr ude i Nordsøen og Den Engelske Kanal – uden mulighed for at komme over Biskayen. Så kan det være et godt alternativ at spontant pille masten af båden, lægge den på dækket, og bruge et par uger på at skyde genvej gennem kanalerne til Middelhavet, varmen, og det gode vejr. Derfra kan man så fortsætte til Kanarieøerne og videre over Atlanten.

Så brug ikke alt for meget tid på planlægningen, og afvis ikke allerede hjemmefra visse destinationer eller muligheder. Måske ændrer situationen sig på din langtur, og så er det vigtigt at kunne være fleksibel.

Det bliver lettere, hvis du er godt forberedt.