Til Frankrig med minibåd og teenager

I foråret købte jeg en lille halvåben motorbåd fra en gang i 70’erne. Nu er jeg ved at sejle den til Middelhavet på floder og kanaler. Men hvordan går det?

“Havnepenge? Normalt tager vi €1 per meter,” siger havnefogeden til mig i den lille havn i Traben Trarbach på den tyske del af floden Mosel. Han klør sig lidt på hagen inden han fortsætter. “Men I kommer jo langvejs fra, og det er ikke ofte at der kommer nogen så langt væk fra…”

Havnefogeden ser ned på broen, næsten som om han synes, at det er pinligt at tale om penge. “Nøh,” siger han så på tysk. “Der er ingen havnepenge denne gang.”

Så inviterer vi ham på en kop kaffe i “Mini Lisa”, og dagen efter kører han os til toget, så vi kan være hjemme i et par uger inden turen fortsætter. “Mini Lisa” bliver der holdt øje med i den lille havn nedenfor bjergene som rejser sig grønne op fra flodvandet.

Gæstfriheden har været enorm overalt hvor vi er kommet med den lille båd. Nu er vi nået næsten ned til Frankrig, og det er faktisk gået utroligt uproblematisk.

 

Langturssejlads i et almindeligt hverdagsliv

Vi har en sejlbåd, og den har vi sejlet lange ture med, så det er ikke nyt for at os at sejle til Middelhavet eller Caribien. Men denne gang kan og vil jeg ikke sælge alt og stoppe med at arbejde for at tage på langfart. Turen til Middelhavet skal passe med børn, skole, arbejde og alle andre forpligtigelser som vi har hjemme. Jeg har derfor købt en gammel og billig Terhi 520HT fra en gang i 70’erne. Den har en 70 hk. påhængsmotor, og det er nogenlunde det eneste udstyr som findes i båden.

Turen tages i etapper. Første etape var sammen med min kusine, og gik ned gennem de nordtyske kanaler, og op ad floderne Rhinen og Mosel hvor den lille 17 fods “Mini Lisa” nu har ligget i et par uger mens jeg har været hjemme.

Nu fortsætter turen et par uger ned gennem Luxembourg og Frankrig sammen med min 14-årige søn.

I Frankrig efterlades den lille båd igen i en havn, og efter sommerferien sejler jeg det sidste stykke ned til Middelhavet sammen med en ven. Herefter kører vi en bil ned med en trailer, og kører “Mini Lisa” hjem igen.

Så er den lille båd klar til nye eventyr til næste år.

Sejlads i eventyrslandskab

Grønne bjerge rejser sig op fra floden som slynger sig ind gennem et landskab, som mest ser ud som en reklame for modeltog. På solsiden dyrkes der vin, og på den modsatte side er der vilde skove. Fuglenes kvidren overdøver motoren, og hver eneste dag hører vi nattergalen. Rovfugle svæver over floden, måske for at kunne fange en fisk. Odderen inde ved flodbrinken har allerede fanget en, mens et par skildpadder langsomt lader sig glide ned i vandet, når vi sejler forbi.

De små byer langs bredden med gamle bindingsværkshuse med små spir på tagene, ser ud som om de er en kulisse i et Disney-eventyr. Når vi går rundt i de smalle brostensbelagte gader, forventer vi efter hvert sving at Snehvide og de syv små dværge vil komme frem og begynde at synge for os.

Det er vidunderlige udsigter vi har fra “Mini Lisa” og efter min mening er den tyske del af Mosel et af de fineste steder man kan sejle på floder og kanaler.

Statistik

Her er lidt statistik for turen fra Nordtyskland til det sydlige Mosel:

Havnepenge: €46
Benzin: 378 l / €594
Coronatests: 2 stk

Jeg kan konkludere, at selvom “Mini Lisa” ikke er stor, så er det dyrere at sejle med en lille motorbåd end en sejlbåd. Med vores sejlbåd “Anna Lisa” brugte vi 516 liter diesel hele vejen fra Østersøen til Middelhavet. Men når det så er sagt, så er det ikke mange penge for at få så mange oplevelser!

Snart i Frankrig

Nu går turen videre ned gennem den snørklede Mosel-flod, ind gennem Luxembourg og igennem den franske Canal des Vosges. Her skal 97 sluser løfte min lille 17 fods ekspeditionsbåd op over bjergene og derefter ned til floden Saône og videre gennem Provence inden vi kan putte fødderne ned i det salte middelhavsvand.

Min plan er at skrive en bog om denne tur, men også en guidebog til Europas floder og kanaler. Den vil være perfekt sammen med min håndbog Slusehåndbogen – som nu er gået hen og blevet en bestseller!

 

Hvis du vil se, om min lille orange båd klarer det hele vejen ned til Middelhavet, kan du følge med på Instagram her eller på Facebook her. Her kommer der daglige opdateringer.