En båd, eller bare en billig lejlighed med mast?
Jeg troede egentlig, at jeg skulle være lidt efter Malene, for jeg kan godt blive lidt bekymret, når jeg ser både, der ligger i havnen året rundt som boliger. Både, som måske aldrig kommer ud at sejle.
Derfor tog jeg til Tuborg Havn for at besøge Malene Wilken, som sammen med sin familie bor fast på deres sejlbåd.
Jeg ville spørge om frosne vandrør, fulde septiktanke og om det virkelig stadig er en båd, når man bor i den hele året. Men samtalen tog en anden drejning, for Malene begyndte at fortælle om følelsen af at komme hjem fra arbejde.
“Så er jeg lidt på ferie,” sagde hun.
Og det slog mig, at det måske er dét, vi andre går glip af, når vi klager over, at vi ikke får brugt båden så meget, som vi gerne vil.
Mange af os har en båd, som vi elsker. En båd, vi drømmer om at være mere på. Men hverdagen kommer i vejen. Arbejde. Indkøb. Pligter.
For Malene er båden en del af hverdagen og friheden bliver ikke gemt til sommerferien. Den starter, når hun kommer hjem fra arbejde.
Det betyder ikke, at alle skal flytte ombord, og det skal jeg heller ikke.
Men jeg gik fra samtalen med en tanke:
Måske handler bådliv ikke om, hvor langt vi sejler.
Måske handler det om, hvor stor en plads båden får lov at fylde i vores liv.

Hør samtalen med Malene Wilken
I afsnit 58 af podcasten Eventyrsejlerne taler vi om livet på båd året rundt, vinterliv i havnen, fællesskab, frihed og om en båd stadig er en båd, når den også er et hjem.
Og det er et af de afsnit, hvor det virkelig giver mening at se optagelsen på YouTube. Her kommer du nemlig med ombord og får lov at opleve både båden og stemningen.
Find Eventyrsejlerne på Spotify eller der, hvor du normalt lytter til podcast. Eller se optagelsen på YouTube.