De råber ikke af hinanden på en OL-båd

“Bak, bak, bak!”
Jeg har hørt det råbt mange gange i danske havne. Måske har jeg også selv råbt det en gang eller to.

Stemmerne stiger, pulsen stiger. Pludselig handler havnemanøvren ikke længere om at få båden sikkert i havn, men om hvem der har ret.

Derfor spidsede jeg ører, da jeg på Boatshow Denmark interviewede Anne-Marie Rindom. Hun har tre OL-medaljer, flere verdensmesterskaber og hun sejler SailGP med over 50 knobs fart.

Men det var hendes syn på kommunikation, der gjorde størst indtryk på mig.

“Man kan ikke tillade sig at råbe af hinanden,” sagde hun, og forklarede så, hvordan de træner kommunikationen ombord – lige så meget som selve sejladsen.

Det lyder næsten banalt, men det giver god mening at træne på kommunikationen. Hvis seks sejlere skal få en flyvende SailGP-båd sikkert rundt på banen med over 100 km/t, så er råben ikke en styrke. Det er en svaghed.

Ligesom det er, når vi andre skal lave havnemanøvrer.

Det er ok at lave fejl

“Man lærer jo ikke tingene før, man har lavet nogle fejl,” fortsatte Anne-Marie Rindom.

Det gælder på OL-banen. Men det gælder også, når vi bakker ind mellem pælene i hjemhavnen.

Måske er det derfor, vi skal være lidt bedre til at give plads. Lade hinanden øve sig. Lade hinanden fejle.

Og måske huske, at vi faktisk er på samme hold.

For som Anne-Marie sagde:
“Der er masser af situationer, hvor jeg også har brug for et godt råd.”

Hvis en OL-vinder stadig kan lære nyt, så kan vi andre nok også.

 


Hør samtalen med Anne-Marie Rindom
I afsnit 59 af podcasten Eventyrsejlerne taler vi om kommunikation, fejl, havnemanøvrer, SailGP og om hvad almindelige tursejlere kan lære af en af Danmarks største sejlere.

Find podcasten Eventyrsejlerne på Spotify eller der, hvor du normalt lytter til podcast. Og du kan også se optagelsen på YouTube.