Film om sluser
Det de fleste spørger om efter en kanaltur ned gennem Europa er: Hvordan gør man i sluserne? Det var også derfor jeg skrev Slusehåndbogen. Der er masser bøger som beskriver rutevalg og hvad man kan opleve undervejs, men der var ingen som beskrev hvordan sluserne skulle håndteres.
Sluserne på Götakanalen i Sverige minder meget om dem på de mindre franske kanaler. Man kan derfor få et godt overblik over sluserne ved at se denne instruktionsvideo fra Götakanalen:
Ud over at der er flere fortøjningsringe i sluserne på Götakanalen, er en stor forskel på de svenske og franske sluser, at de svenske er bemandede med kompetent og serviceminded personale. De franske er ofte automatiske. Hvis man føler sig usikker, kan man derfor i Sverige tale med slusevagten inden slusning. Hun vil i så fald køre slusen lidt langsommere og “blidere”.
Jeg er ikke enig med filmen i, at man skal fastgøre fortøjningen i land, når man sluser opad. Det er meget hurtigere at få fortøjningen ombord igen efter endt slusning, hvis den bare går igennem ringen og tilbage til båden. Sluserne ligger mange steder tæt i Frankrig, og derfor kan det være fint at kunne komme hurtigt ind og ud.
Har du nogle gode tips til sluser? Del dem gerne i kommentarerne herunder.
Bonus: Gratis bog
Jeg vil gerne give dig min bog Sejl til Middelhavet. Den er fyldt med tips og tricks til hvordan man lettest muligt sejler til Middelhavet. Klick her for at få bogen nu
Ib Johansen
september 19, 2014 @ 21:11
hej Thomas, tak for tilsendte ,som jeg kan tilføje lidt viden til: et par gange har jeg krydset Sverige på Gøtakanalen ,en fantastisk dejlig tur, første gang lidt spændt på hvordan, så jeg tog en snak med vagten på første sluse og kikkede samtidig på hvordan det foregik. og vi kom gennem uden besvær, men lidt for hurtigt PGA. ferielimit. seneste gang i modsat retning ,hvor min bedste halvdel var kommet til at vælte på cykel i Vestervig hvor besluttede at komme hjem lidt før tid, så vi tog til Mem hvor jeg berettede for slusevagten at jeg alene skulle sluses Pga. min kunne simpelthen ikke komme rundt på båden, Slusevagten sagde at jeg skulle få den hjælp som de kunne ,og det var så flot fordi hver gang jeg kom i sluserne vidste de at jeg var alene på dæk, og det var en fantastisk hjælp, selvfølgelig havde jeg rebene klar ,men kunne jo ikke bare hoppe i land og trække tovværk i øjerne..en anden ting som jeg på første tur opdagede var at flere steder kunne finderne ikke komme ned og gled op over slusekanten,så da jeg skulle på denne tur fyldte jeg to findere halvt med vand og det var så halvt under vand og ingen skragemærker..
med sejlerhilsen fra Victoria Navis , Beneteau Oceanis 390