Hentes af søredningen?

“Der sker ikke noget når jeg giver gas!” udbrød Margareta da hun i forrige weekend styrede “Anna Lisa” ud af havnen.

Det var endnu ikke nogen større krise, for “Anna Lisa” er jo en sejlbåd, så vi rullede sejlene ud og kunne fortsætte uden dramatik.

Min kammerat og jeg åbnede ned til motoren, mens Margareta og en veninde blev i cockpittet og skødede ind til den rigtige kurs.

Når en dieselmotor stopper er det næsten altid fordi den ikke får brændstof. Så spørgsmålet var bare: Hvorfor fik den ikke det?

“Det er både i situationer som denne vi plejer at hente,” sagde min kammerat. Han arbejder med søredning, så han ved hvad han taler om. Det er ror- eller motorhaverier som udgør de fleste redningsaktioner i hans område.

Kort fortalt, så var en brændstofslange tilstoppet af dieselpest. På et par timer fik vi løst det, men det krævede flere kreative tiltag og brug af blandt andet et stykke ledning og pumpen til SUP-boardet.

Selvfølgelig vil man ikke hentes af søredningen, men her hjemme er det faktisk en mulighed, hvis alt andet går galt.

På en langturssejlads kan du måske ikke bare ringe efter hjælp, men er nødt til at kunne løse de fleste problemer selv.

Motorproblemer er bare en af mange udfordringer på en langturssejlads. Det er ikke et spørgsmål hvis du får det, men hvornår du får det.

Jeg har kontakt med rigtigt mange langturssejlere, og jeg ser en tydelig forskel på dem som har en vidunderlig tur, og dem som bruger det meste af turen på problemløsning: De sidstnævnte er ikke ordentligt forberedte.

Det er derfor at vi holder kurset “Langturssejler-drømmer du?” Det er for at hjælpe kommende langturssejlere med at være så godt forberedte som muligt.

Denne gang er det den 20. november i København og det er et VIP-arrangement med kun 12 pladser. Så kan vi nemlig justere programmet efter deltagernes ønsker og forudsætninger. Du kan læse mere om langturssejlerkurset her…