Moms på lystbåde

Skal du virkelig kunne dokumentere, at der er betalt moms på din båd? Dette er en opfølgning på min tidligere artikel Moms på båden.

“Det du siger er jo vildledende,” sagde bådmægleren i telefonen.

Egentlig var jeg ude at sejle, og jeg styrede på en platlæns med sejlene ud til hver sin side, da jeg forleden blev ringet op.

“Det er ukorrekt og vildledende,” fortsatte han, og mente at det jeg skriver om moms på både ikke passer.

Noget så kedeligt som moms, var ikke det jeg tænkte mest på, mens jeg stod ved roret og solens stråler slog smut i de små krusninger på havet.

“Jeg har været i kontakt med Skat,” sagde bådmægleren insisterende for at få mit fokus væk fra vandet og ind på de mere kedelige, administrative ting ved langturssejlads. “De siger, at de ikke opkræver moms af ældre, danskejede både.”

Og jeg forstår hvorfor han var oprørt!

Måske er nogle af hans handler gået i vasken? Måske er der både han ikke har kunnet sælge, fordi moms-dokumentationen ikke findes?

Så vidt er vi sådan set enige.

Dokumentationen kan også være svær at fremskaffe på en ældre båd. 

 

Problemet er ikke i Danmark

Men problemet er ikke her hjemme, og heller ikke for den almindelige danske tursejler. Vi vil sikkert aldrig opleve problemer med dokumentation for betalt moms af båden i Danmark eller i Skandinavien.

Problemet er længere sydpå.

Faktum er nemlig stadigvæk, at der er en lille risiko for at der kan opstå problemer i EU-landene syd for grænsen.

Der er adskillige eksempler på, at danske sejlere er blevet afkrævet dokumentation for at der er betalt moms på båden. 

For at tage nogle eksempler, så blev Tore og Rikke Skriver Vesterlund i sidste måned i Holland bedt om at vise moms-dokumentation, udover pas og skibspapirer. Tim Hedegaard Larsen blev bedt om momsdokumentation i Hamborg sidste år. Begge både havde dog papirerne i orden.

Men der er desværre flere eksempler.

Jeg vil derfor stadigvæk påstå, at du skal overveje nøje, om du vil købe en båd, hvor momsdokumentationen ikke findes.

Selvom du måske aldrig nogensinde vil få problemer med Skat her hjemme, så er der en lille risiko for at du kan få det længere sydpå.

Det kan måske også blive sværere for dig at sælge båden senere, fordi en eventuel sydeuropæisk køber vil have dokument (den originale faktura fra værftet) som viser den betalte moms.

 

Må de gøre det?

Måske har myndighederne sydpå slet ikke lovmæssigt ret til at kræve moms-dokumentation på din båd? Jeg er ikke advokat eller revisor med speciale indenfor moms, så det kan jeg ikke svare på. Men jeg ved at der er en lille risiko for at de spørger efter den.

Uanset om de ifølge Skat i Danmark må eller ej. 

Så hvorfor ikke bare slippe for de problemer ved at sørge for at få papirerne med, hvis du skal købe en anden båd?

 

Har du allerede en båd?

Jeg har både en sejlbåd og en motorbåd. På sejlbåden, en Bavaria 36 fra 2004 købt brugt i Spanien, har jeg den originale regning som specificerer den spanske EU-moms.

På motorbåden, en Terhi 520HT fra 1978, har jeg ingen momsdokumentation. Alligevel har jeg sejlet med den båd til og i Middelhavet og et par gange i Frankrig.

Risikoen er ikke stor, og selvom jeg skulle få problemer med momsen i Sydeuropa en gang i fremtiden, så vil beløbet som skal betales på motorbåden være så lille, at det ikke er et problem (og desuden er der ikke momsdokumentations-krav på både bygget inden 1/1 1985).

Hvis du allerede har en båd, eller er spekulant på en billig båd, så sejl med den, selvom du ikke har dokumentationen. Selvom der er en risiko, skal vi heller ikke gøre den større end nødvendigt. 

Men skal du købe en nyere båd? Så sørg for at dokumentationen er i orden. Det holder jeg fast i, selvom bådmægleren er uenig med mig.

 

P.S. Moms, skibspapirer og crewlister er en lille del af det du kan få styr på, på vores efterårsseminar “Langturssejler-drømmer du” som hjælper dig med at planlægge din egen langturssejlads.