Hvad koster langtursejlads?

Hvad det koster at sejle langt er der selvfølgelig ikke noget helt klart svar på. Det kommer selvfølgelig an på, ikke bare hvor man sejler hen, men også hvem man er, og hvor mange man er. Det er f.eks. meget dyrere at handle i Frankrig end i Spanien, men til gengæld er havnepengene meget dyrere i Spanien. Men en ting er sikkert: Så længe man sejler koster det ikke noget. Det er når man ligger stille og er i land, at det koster.

Da vi var i Middelhavet kostede vores sejltur på et år gennemsnitligt 10.000 kr. om måneden eller ca. 120.000 kr. for et år. Det inkluderede havnepenge, diesel, mad, restaurantbesøg og alt andet jeg kan komme i tanke om. Det dækkede en familie på to voksne og to små børn.

Jeg har bekendte som var i Caribien i et år. De var to voksne, og deres tur kostede 150.000 kr. alt inkluderet, herunder en ny påhængsmotor til jollen.

Vores 10.000,- kr. om måneden ligger nok i den lavere ende for langturssejlads. For det første havde vi, selvom vi sejlede i en båd fra 1950, stort set ingen reparationer på båden undervejs. Vi måtte skifte en lænsepumpe og vores spilerstage knækkede. Men da jeg selv kunne lave en ny spilerstage i træ fra et byggemarked, gik dette kun på et par hundrede kroner. Normalt må man nok forvente sig, at mere udstyr går i stykker undervejs. Kan man lave det selv, er det selvfølgelig en stor hjælp for skibskassen.

for-anker

Et andet sted vi sparede utroligt mange penge, var på havnepengene. På kanalerne/floderne lå vi selvfølgelig ofte i havn, men det skete også flere gange, at vi bare fortøjede ved kanalbrinken. Vi lå stort set ikke i havn mens vi var i Middelhavet. Vi havde investeret i godt ankergrej hjemmefra, og det var tjent ind i løbet af få overnatninger. Det viste sig, at ankerpladserne faktisk var en fordel og ikke en ulempe ved at have et begrænset budget. Vi ville have snydt os selv for mange gode oplevelser, hvis vi var gået i havn hver aften. Selv ikke de flotteste badeværelser i de fineste marinaer kan slå det, at starte dagen med et hovedspring i det klare middelhavsvand. Eller når der midt i morgenmaden, lidt længere ude i bugten, svømmer en flok hvaler forbi.

Pengene kan dog hurtigt få ben at gå på, når man ligger stille. Vi lå opankrede i tre uger ved Alcúdia på Mallorca. Det er et rigtigt turiststed, og den måned lå vores forbrug langt over gennemsnitsmåneden. Det blev til mange cafébesøg, restaurantbesøg, shopping, billeje og lignende. Alt sammen hyggeligt, men i længden ikke godt for langtursejlerens pengekasse.

Så hvis man både skal i havn hver aften, og ud at spise ofte, kan man let lægge mindst 10-12.000 kr. til budgettet hver måned. Så hvis jeg skal vælge: At ligge for anker og kun en gang imellem bruge penge på restauranter, caféer og andet, vil jeg foretrække at bruge pengene på at kunne sejle i dobbelt så langt tid.

120-150.000,- kr. for et år lyder umiddelbart af mange penge, men sammenlignet med hvad det koster at “drive” en familie i Danmark med hus, bil og ferierejser er det i virkeligheden ikke så meget. I et senere blogindlæg vil jeg fortælle om, hvordan man får råd til det – selvom man ikke har friværdi i huset eller et firma at sælge.