Lulu sank midt i Stillehavet
Braget var så voldsomt, at båden stoppede og de hørte, hvordan glasfiberen splintredes. Frederik og Laura sejlede ind i to sovende kaskelothvaler og på det tidspunkt var de så langt fra land, som det overhovedet kan lade sig gøre – fire kilometer dybt vand under kølen og ingen hjælp i nærheden. Kort efter måtte de udløse deres EPIRB og gå i redningsflåden, mens deres sejlbåd, Lulu, langsomt sank.
Hvordan håndterer man en katastrofe på åbent hav?
Frederik Stenholt Brun og Laura Grummesgaard deler i episode #25 af Eventyrsejlerne deres utrolige historie – fra øjeblikket, hvor braget lød, til de blev reddet op af redningsflåden sammen med seks gaster.
Til trods for at Frederik og Laura kun er 25 og 23 år, er de nok de mest erfarne og ansvarsfulde sejlere, jeg kender. De håndterede situationen eksemplarisk. Deres måde at tænke på sikkerhed, og at holde hovedet koldt, betød at forliset trods omstændighederne endte godt.
Når de fortæller om ulykken med Lulu kan vi andre lære en masse om eventyr, søsikkerhed, planlægning og det stærke fællesskab, der sikrede, at hele besætningen på otte personer kom sikkert hjem.
Trods tragedien er deres kærlighed til havet intakt.
👉 Søg efter afsnit 25 af Eventyrsejlerne der, hvor du lytter på podcasts, eller lyt på Spotify her.
3 essentielle tips fra Frederik og Laura:
- Hav en detaljeret nødplan og øv den med besætningen.
- Sørg for at have flere kommunikationsenheder, der kan række langt – fx EPIRB og satellittelefoner.
- Bevar roen og samarbejd – det er den bedste måde at håndtere en krise på.
Her er et lille udvalg af alt det, som Laura og Frederik har i sine tre grabbags:
- En aktiv radarreflektor
- Satelittelefon
- EPIRB (de har to ombord)
- Pandelamper
- Powerbanks med solceller
- Ladestik
- Håndholdt VHF
- Ekstra batterier
- Folietæpper for chock og varme
- Nødblus
- Pas
- Lommelygter
- Solcreme (vandfast)
- Klorhexidin
- Plastre
- Kateter
- Søsygemiddel
- Elektrolyttabletter
- En liste med de vigtigste nødkontakter, også på gasterne og redningstjenester i de pågældende områder
Nødsendere:
- Garmin InReach
- Iridium Go
- EPIRB (2 stk)
- VHF i båden
- Håndholdt VHF
- AIS-MOB enheder i alle redningsveste
Frederiks og Lauras historie er både nervepirrende, lærerig og dybt inspirerende – og en vigtig påmindelse om, hvorfor god forberedelse kan redde liv.
👉 Lyt til episode 25 af Eventyrsejlerne der hvor du lytter på podcast, og bliv både rørt og klogere af deres oplevelse.
Opdatering:
I episode #26 taler jeg med Allan Doktor fra JRCC om, hvad der foregik bag kulisserne, mens Frederik og Laura tilbragte 22 timer i redningsflåden.
februar 11, 2025 @ 23:07
Tak for en fin podcast nr. 25. Jeg skriver i bunden af din præsentationsside om LULUs forlis og nu hvor det er sikkerhed vil jeg foreslå en lille rettelse:
Jeg er ret sikker på at det som du lister op som “en aktiv radarreflektor” er det som hedder en RADAR-SART mens en aktiv radarreflektor er et produkt som kun få kender, men som er ret smart til at undgå kollision, men ikke så brugbar i nødsituationer.
Her er et link til et eksempel på en RADAR-SART:
https://www.toplicht.com/safety-vhf-radio/distress-beacons/sart/jotron-tron-sart20-with-wall-bracket
Her er et link med et eksempel på en aktiv radarreflektor:
https://www.toplicht.com/detail/0192fedcd516708c89581817d059713f
En aktiv radarreflektor er ret sjældne og jeg har dog aldrig selv prøvet at bruge sådan en, men det lyder smart, særligt hvis man som jeg har en lille båd.
Jeg har en fod i både lystsejlerverdenen, tallshipsverdenen og handelsflåden og jeg er meget enig at en RADAR-SART er et rigtig godt supplement, både fordi den er rigtig god til at guide redningsfartøjer tæt på, og fordi at den giver signal når den rammes af en radarstråle således at man i flåden ved at nu er der nogen i nærheden.
Det er dog et minus ved RADAR-SART’en at den kun kan ses på X-band radare (også kaldt 3 cm radar). Det betyder ikke noget for erhvervsskibe for de har ALTID en X-bank radar og så måske ydderligere en S-band (også kaldet 10cm radar) hvis der er store skibe.
De radarere som sælges i dag til lystsejlere har jeg ikke rigtig noget godt navn til, ofte kaldes de 4G radarere eller bredbånds-radare, disse radare bruger en hel anden teknologi end de kommercieller / traditionelle radarere og de kan IKKE se en RADAR-SART (og heller ikke et RACON fyr) men til gengæld er det rigtig gode til amatørere (kræver ikke så meget oplæring) og de bruger meget lidt strøm og udsender kun meget lidt stråling.
februar 12, 2025 @ 07:46
Spændende læsning. Er ikke tidligere stødt på EventyrSejlerne. Glæder mig til fremtidige indlæg og nyheder.
Mvh .Aage