Den hurtigste vej på floder og kanaler til Middelhavet?
Når jeg har holdt foredrag om kanalsejlads er der et spørgsmål som altid dukker op: Hvad er den hurtigste rute til Middelhavet fra Østersøen?
Det kommer til dels an på båden. For normalt vil man gerne undgå at sejle modstrøms på Rhinen. Her kan strømmen nemlig være ret så kraftig. Vi har oplevet 3-4 knobs strøm på Rhinen. Det er dog helt afhængig af hvor meget det regner, og hvor meget smeltevand som skal væk – strømmen kan også være svagere.
Det mest behagelige er selvfølgelig at sejle medstrøms, og der vil jeg anbefale følgende rute:
Kort fra Slusehåndbogen
- Ind i flod/kanalsystemet ved Travemünde
- Elbe-Lübeck Kanal til Elben
- Nogle få kilometer medstrøms vest på ad Elben
- Elbe-Seiten Kanal
- Mittellandskanal
- Dortmund-Ems-Kanal
- Et par timer Medstrøms på Rhinen nordpå og ind i Holland
- Syd på igen ad Maas-floden gennem Holland og Belgien
- Canal del Est branch Nord og Sud (kaldes også Canal des Vosges) i Frankrig
- Medstrøms på Saône
- Medstrøms på Rhône
- Ud i Middelhavet ved Port St. Louis lidt vest for Marseille.
(Strækningen gennem Tyskland er nærmere beskrevet i den danske guidebog Tyskland og Luxembourg. Den kan du læse mere om her)
Via Rhinen
I stedet kan du vælge at sejle modstrøms på Rhinen, svinge ind på Mosel (stadig modstrøm), Canal des Vosges, Sâone, Rhône og Port St. Louis. Sidstnævnte rute har jeg sejlet flere gange – også i en sejlbåd med begrænset motorkraft.
Hvor lang tid tager det at sejle til Middelhavet?
januar 10, 2014 @ 17:57
[…] brugte to en halv måned på vejen ned til Port St. Louis ved Rhônes munding i Middelhavet. Det var lang tid, og den sidste uge brugte jeg mest til at […]
maj 19, 2020 @ 08:46
Hej Thomas
Vi overvejer at købe en 47 fod åben motorbåd uden flybridge og sejle den hjem gennem kanaler og floderne.
Vil du anbefale samme rute som du har beskrevet bare modsat ?
Vi har masser af motorkraft og går efter oplevelsen samtidig.
maj 19, 2020 @ 09:07
Hej Carsten,
Jeg vil anbefale ruten via Rhône og Mosel (beskrevet i teksten ovenfor, men omvendt). Mosel er virkelig noget af det flotteste man kan sejle på!
Se evt. her også: http://www.thomasveber.dk/kanalvejen-til-middelhavet/
Mange hilsener,
Thomas
maj 10, 2017 @ 21:56
Hvor lang tid tager det at sejle en 42 fods catamaran -5,3m bred) – fra middelhavet til dk – hvor kan jeg finde gunstige ruteforslag og et gæt på sluseudgifter?
maj 19, 2020 @ 09:09
Hej Carl,
Her er en beskrivelse med fakta af min egen tur på 25 dage:
http://www.thomasveber.dk/kanalvejen-til-middelhavet
Men med en bredde på 5,3 meter får du desværre problemer, da de mindste sluser er 5 meter brede.
Mange hilsener,
Thomas
december 4, 2020 @ 15:18
en af mine Havkat 27 med en bredde på 5,25 m har klaret det, men de måtte skære fenderlisten af. Hvis du tager Rhinen og Donau kan du gå med dobbelt så bred båd.
maj 14, 2018 @ 15:08
Hej Thomas
Hvilke kanal kort vil du anbefale og andet materiale skal jeg bruge vi skal måske sejle en birchwood ts 37 fra Valencia og enten til Kolding eller Esbjerg
Vil det være hurtigere at gå til Esbjerg
Kan man få elektronisk kanalkort til iPad feks navionics
Floder og kanaler: Hvilke søkort? – Thomas Veber
december 11, 2019 @ 13:17
[…] rute jeg vil anbefale fra Østersøen til Middelhavet går gennem Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig. Det er den mest behagelige, med mindst […]
december 23, 2019 @ 17:19
Hej Thomas,
Har planer om at købe en motorbåd 8.65 mtr i England og kunne så forestille mig t sejle den hjem fra Belgien via Holland og Tyskland. Hvor lang tid skal man forvente og hvad kræver det af certifikater m.m. – har kun speedbådskort p.t.
P.F.T.
God Jul hvor end du befinder på land eller i vand
juni 7, 2020 @ 17:22
Hej Thomas
Overvejer at købe en båd i Middelhavet og sejle den hjem vi kanalerne.
Det er en 36´ motorbåd med følgende mål
36’0’’ (10.97m) 34’10’’ (10.62m) 28’10’’ (8.80m) 13’11’’ (4.24m) 10’11’’ (3.33m)
12’4” (3.75m)
3’1’’ (0,46m)
Hvilken rute vil du anbefale – og kan det være der ?
Højde ?
På forhånd mange tak 🙂
Mvh Steen Ceeholm
juni 7, 2020 @ 18:27
Hej Steen,
Prøv at se her angående størrelse på båden: http://www.thomasveber.dk/storrelse-af-bad-pa-de-europaeiske-kanaler/
Specielt højden skal du være opmærksom på!
Mange hilsener,
Thomas
februar 7, 2021 @ 18:04
Hej Thomas,
Kender du en vej fra Adriaterhaveta til Donau og hjem til DK? kan man sejle Po floden til Rhone floden? Har du nogen erfaring.
juni 25, 2021 @ 13:37
Hej Thomas,
Jeg er (måske) ved at købe en Bavaria 37 på Korsika. Planlægger at sejle den via kanalerne fra Port Saint-Louis til Lübeck. Problemer er blot, at båden stikker 190 – og det giver problemer i Canal des Vosges.
Jeg overvejer derfor at få båden løftet og kørt på stykket med bare (op til) 180 i dybde. Har du nogen erfaring med dette – eller kender nogen der har? Hvor langt er det lave stykke? Har læst omkring 120 km …
Tak for dine gode bøger, clips mv.
vhHenrik
Denne vej skal du sejle til Middelhavet i 2022 – Thomas Veber
juni 1, 2022 @ 14:37
[…] ikke hele Frankrig som er sandet til. Så for en sejlbåd med en større dybgang end 1,60 m er ruten jeg plejer at anbefale gennem Holland, Belgien og Frankrig ikke mulig i […]
april 30, 2023 @ 14:27
Hej Thoms
Vi er to som er igang med at planlægge en tur gennem Europa i kajak. Derfor ønsker vi at padle medstrøms så meget som muligt. Den rute du har beskrevet ser ud til at indeholde både med og mod, men hvor stærk er strømmen og er det generelt modstrøms?
Mvh Susan og Christian
maj 18, 2023 @ 15:46
Hej Thomas..
Hvordan vil det være at sejle op til Canal de l’Est / Canal des Vosges og båden fragtet de Ca 500 km frem til en flod, hvor jeg kan sejle hjem over mod Danmark.
Er lidt udfordret på at sejle tilbage over atlanten, Biscayen.
Hvad tænker du. Hvorfra og hvor til.
Min båd stikker 1,95m
Mvh. Michael
maj 21, 2023 @ 21:32
Hej Michael,
Jeg ved at der er andre som har gjort det, men det behøver nu ikke at være så langt som 500 km – selve Canal des Vosges er kun omkring 150 km, og der er vand nok på Mosel ned til Neuves Maisons, hvor Canal des Vosges starter.
Med din dybgang vil du nok opleve problemer med at komme ind visse i marinaer.
Hilsen Thomas