Kanalvejen til Middelhavet
Kanalerne er en både hyggelig, komfortabel og hurtig tur fra Østersøen til Middelhavet. Denne gang var det dog en ren transportsejlads, så vi sejlede stort set fra sluserne åbnede om morgenen til de lukkede om aftenen.
Her er brændstofforbrug, rutevalg og tid fra den tur:
Tid
Hele turen fra Travemünde til Port St. Louis ved Rhônes udløb i Middelhavet tog 25 dage. Heraf var der to dage vi ikke sejlede. En dag fordi der var problemer med motoren, og en dag fordi vi ikke blev lukket ud på Sâone pga. for meget vand.
Ruten
Fra Travemünde syd på gennem Trave og Elbe Seitenkanal. Herefter til højre ad Mittellandskanal til Rhinen. Her var der et par langsomme dage mod strømmen til Koblenz og Mosel. Videre op ad Mosel til Canal des Vosges (tidligere Canal del Est), Sâone og Rhône.
Diesel
Vi har brugt totalt 516 liter diesel til €550. Sidst brugte vi kun 350 liter, men nu har vi en 27 hk. motor mod tidligere en 14 hk.
Havnepenge
Vi har ikke noget større behov for at ligge i havn. Der er så mange skønne bykajer og kanalbrinker man kan fortøje ved. Anna Lisa er helt selvforsynende med strøm og varme, så det er heller ikke noget vi behøver at få i en havn. Totalt har vi brugt € 52,50 på havnepenge.
Påmastning
En af de største poster på turen har været at få masten på igen i Port Napoleon ved Port St. Louis ved Rhônes udløb i Middelhavet. Det var to lyft som skulle til. Det første for at få masten fra båden så jeg kunne klargøre den. Det andet for at få den på båden. Det kostede €50 + €140. Altså totalt €190. Da vi allerede hjemmefra havde lagt masten på dækket, sparede vi pengene til afmastning i Tyskland.
Oplevelser
De andre gange har det taget henholdsvis to en halv måned og halvanden måned. Man kunne derfor tro, at der ikke var tid til oplevelser denne gang. Selvfølgelig har der været meget lidt sightseeing i land, men alligevel har der været mange oplevelser – hovedsageligt gennem møder med andre mennesker.
Der er en dejlig stemning blandt sejlere på kanalerne, og folk hjælper gerne hinanden. Også i land. Jeg har notesblokken fuld af minder med søde og hjælpsomme tyskere og franskmænd. Der er oplevelser nok til at både Sejl til Middelhavet og Slusehåndbogen vil blive opdaterede om et års tid, når vi er hjemme igen.
P.S. Hvis du vil følge vores videre sejlads mod Caribien, så opdateres min Facebook-side noget oftere.
Størrelse af båd
Kan du gøre det med din egen båd? Læs her om størrelse af båd på de europæiske kanaler.
Carl
juni 12, 2016 @ 23:08
Hvor stærk strøm havde I på Rhinen og Mosel ?
Thomas Veber
juni 14, 2016 @ 23:30
På Rhinen mellem 3-5 knob. På Mosel omkring 1 knob.
Hilsen Thomas
Anders
juni 13, 2016 @ 08:17
Hej,
Hvad var jeres erfaringer med dybderne undervejs?
Min stikker 2.10m
God beretning ellers 🙂
MVM
Anders
Thomas Veber
juni 14, 2016 @ 23:29
Jeg vil ikke anbefale dig at gå igennem med 2,10 meters dybgang. De mindste kanaler har en minimumdybde på 1,80 meter …
Hilsen Thomas
Dannie Thor Sørensen.
maj 18, 2024 @ 07:02
Glæder mig til at komme afsted
Lillian Højmark
juni 15, 2016 @ 17:26
Hej Thomas. Hvor mange sluser kom I igennem og hvor meget kostede det samlet?
Hilsen Lillian
Thomas Veber
januar 19, 2017 @ 12:46
Hej Lilian,
Det er så smart, at du selv kan beregne prisen for din egen båd på ww.VNF.fr
Mange hilsener
Thomas
Christian Torp
november 5, 2023 @ 18:57
Hej Thomas kan vi bytte tlfnr vh chr
poul
juni 22, 2016 @ 21:56
Hej Thomas, tak for dine beretninger.
Jeg stikker 1,75m. Nimbus 33. Hvor meget stikker du?
Økonomi på langturen Thomas Veber
august 10, 2016 @ 16:40
[…] Kanalturen til Middelhavet Jeg har været igennem Europa tre gange i båd. Her er en sammenfatning om bl.a. økonomien på den sidste tur: Kanalvejen til Middelhavet […]
Niels linneberg
august 12, 2016 @ 09:51
Er der ikke afgift for at bliv sluset igennem, i de forskellige lande.
Thomas Veber
august 12, 2016 @ 22:01
Jo, i Frankrig er der, men det er overkommeligt. Du kan beregne prisen for din egen båd på http://www.vnf.fr
Hilsen Thomas
Finn Eriksen
august 11, 2016 @ 14:56
Tænker på – Hvis jeg nu afmonterede masten på min Bavaria 37 (stikker 2 meter) og lod den blive hjemme – Hvor langt ville jeg så kunne komme ned i Europa?
Thomas Veber
august 12, 2016 @ 22:02
Du vil kunne komme et stykke ned i Frankrig. De store kanaler i Tyskland er ikke noget problem og Rhinen og Mosel heller ikke.
Hilsen Thomas
Claus Dyrmose
august 14, 2016 @ 21:44
Hvad er max mål for en motorbåd for at sejle til Middelhavet gennem kanalerne?
Har en en motorbåd på 49 fod. Er det muligt?
Thomas Veber
august 17, 2016 @ 00:12
Længden er ikke det største problem, for de mindste sluser er 38 meter lange. Læs evt. mere her: http://www.thomasveber.dk/storrelse-af-bad-pa-de-europaeiske-kanaler/
Hilsen Thomas
Harpunjagt på revet – Thomas Veber
januar 5, 2017 @ 17:39
[…] så det ville være respektløst ikke at lytte. Men ligesom da folk sagde, at vi ikke kunne nå til Middelhavet på en måned, er jeg også nu […]
Heine Ramm
januar 18, 2017 @ 13:00
Hej. Med hensyn til at have masten om bord gennem kanaler, er der så et max de må stikke ud i begge ender. Jeg har en Mamba 33, og mener masten er 13-14 m. Kan se på dine billeder at din mast stikker en del bagud. Det er selvfølgelig en fordel at sejle uden masten, men det koster vel en del at få den fragtet til Middelhavet ?
Mvh Heine
Thomas Veber
januar 19, 2017 @ 12:48
Hej Heine,
Vores mast er 13 meter og båden er 30 fod, så den stak nok nogenlunde det samme bagud som din vil gøre. Det var aldrig et problem at have den med, og fordelen ved at have den bagud, er at det er sværere at støde i noget med den.
Sidst jeg checkede kostede mastetransport €55 pr/meter på masten. Så for din mast vil det være €770.
Hilsen Thomas
Christian Høst
april 24, 2018 @ 16:36
Hvor finder jeg prisen på 55euro /meter ?
mvh Høst
Thomas Veber
april 24, 2018 @ 16:39
Hej Christian,
Den pris er desværre ikke aktuel længere. Det er steget ret så voldsomt, og nu skal du mere regne med ca. €100 pr. meter …
Hilsen Thomas
Alex
august 1, 2024 @ 17:27
Hvor mange timer sejlede i per dag?
Jesper MS-K Robertsøn
november 17, 2018 @ 13:25
Hej Thomas.
Jeg har lige downloadet Din bog og jeg glæder mig til at læse den.
Vi påregner at gøre turen til August næste år i min LM 27, som vi lige har fået lagt en nyere motor, YANMAR 3HM35F i.
Så motormæssigt skulle der ingen problemer være.
Jeg har et spørgsmål vedrørende kanalafgifter.
Hvad koster det at sejle gennem kanalerne, subsidiært sluserne i strækket fra Travemünde til Marseilles ??
Vi vil naturligvis bo i vores vidunderlige skiw, og indimellem lægge til i havn for at bunkre Diesel og proviant, men ikke for, som sådan, at overnatte.
Så det er mest af alt udgifterne til gennemsejlingen, som jeg er interesseret i.
Jeg glæder mig til at høre fra Dig.
Til År og Fred.
Jesper
Pernille
november 11, 2020 @ 11:49
Hej Thomas.
Vi planlægger at tage et år ud af kalenderen fra jun. 22 -jun. 23 og bl.a. sejle igennem kanalerne. Har du erfaring med at vælge turen igennem Østeuropa til Rumænien?
De bedste Hilsner
Pernille 🙂
Torgeir sognnes
marts 26, 2021 @ 15:51
Hei
Jeg vurderer å starte roturen min fra Rotterdam nedover mot Frankrike
Hvilke små kanaler vil du a betale h or det er mindre trafikk
Jan
juli 20, 2021 @ 20:30
Jeg er tæt på at købe en LM32 i Schweiz og ideen er, at sejle den fra Bodensee og hjem. Jeg har læst, at Rhinen kan være ret vild i Sydtyskland. Er der et tidspunkt, det ville være bedst, både mht vand i floden men også varmemæssigt.
Jeg har tænkt på midt aug til beg. oktober.
Jesper M. Kristensen
juli 18, 2023 @ 07:51
Hej Jan
Hvad endte løsningen med mht. hjemtagning af båd fra Bodensee ?
Rute, pris, strømforhold mm.
Lars Henning Povlsen
maj 2, 2022 @ 13:04
Hej Thomas vi har købt en motorbåd i Holland frisland og vil sejle den til Frankrig saône floden men syntes det er svært at købe kort ANWB nr 8-16 _17 har du nogen ideer
rebekka evangelia vetter
november 1, 2023 @ 13:23
Hej Thomas
Vi overvejer (måske en vanvittig ide🫣) at sejle fra Port Saint Louis til Travemünde fra midten af november og prøve at nå frem til DK omkring den 24. december.
Ud over at det selvfølgeligt er en kold omgang, er der så andre ‘hindringer’, som du tænker er værd at tage med i betragtning?
Og hvor lang tid tænker du at rejsen vil tage, hvis vi ikke tæller overlægger-dage med?
Vi har tænkt at tage ruten, som du foreslår hjemover: Rhône-Saône-Canal des Voges (Canal de L’est)-Mosel-Rhinen-Mittellands Kanal-Elbe-Lübeck.
Vi sejler i en 40 ft. Nauticat, der har fyr installeret og en 135 hestes Ford-Lehmann-motor.
På forhånd tak for dit råd🙏