Solpaneler eller vindmølle på båden?

Vi har købt en ny “Anna Lisa” og langsomt skal hun forvandles til en rigtig langturssejler. Men hvad er rigtig langturssejler egentlig? (læs om køb af båd i udlandet her).

Vi har netop sejlet hende mere eller mindre non-stop fra Mallorca, ud af Middelhavet rundt om Portugal, ind gennem Den Engelske Kanal og op gennem Nordsøen. Bortset fra ekstra sikkerhedsudrustning, var det i en næsten standard Bavaria 36 vi sejlede rundt om det halve Europa (det kan du læse om i bogen Udfordringen som udkommer foråret 2021).

Det kan få mig til at tænke lidt. Hvad behøver vi egentlig, udover sikkerhedsudstyr, for at vi igen kan begive os ud på lange sejladser i verden?

Tydeligvis ingenting, for de 2400 sømil rundt om Europa var jo, bortset fra Corona-lockdowns, rimeligt problemfrie.

Ét problem er dog altid tilstedeværende på en langturssejler: Strømmen. Man har aldrig strøm nok, og det er hele tiden en kamp for at holde batterierne over et kritisk niveau. Vi har en stor batteribank, og lige nu klarer vi os i tre døgn uden landstrøm eller at starte motoren. Men det er slet ikke nok. Efter de tre dage skal motoren køre i mange, mange timer for at lade batterierne helt op igen. Det er ikke kun et problem på langturssejlads. Her hjemme vil vi også kunne ligge for anker eller i naturhavn i lang tid uden at være afhængige af landstrømskablet.

Vindmølle på båden?

På vores forrige Anna Lisa havde vi 100W solpaneler og en vindmølle. Det var vi selvforsynende med når vi sejlede herhjemme, men ikke i troperne. Med korte dage, og ankerpladser som ofte lå i læ for vinden, var det ikke tilstrækkeligt. Vi måtte starte motoren en gang om dagen for at have strøm nok.

Det var vidunderligt at ligge nede i køjen om natten og høre vibrationerne fra vindmøllen. Det var ikke irriterende med den baggrundsstøj, for det var jo lyden af strøm ind i batteribanken. Men i modsætning til solpaneler, er en vindmølle ikke vedligeholdelsesfri. Hvis det blæser rigtig, rigtig meget skal man huske at slukke for den – ellers brænder den sammen. Der er også en risiko for at få en fugl eller en fiskeline i rotoren (begge dele er sket for os), og der skal desuden skiftes lejer en gang imellem. Så selvom den under de rette forhold genererer en masse strøm, er den for mig, som vil have et enkelt bådeliv, ikke det rigtige.

Solpaneler er det rigtige (for mig)

Solpaneler er det rigtige for os. Og vi skal overdrive det, så vi aldrig igen skal være tvunget til at slukke køleskabet om natten eller kun kunne oplade computerne når motoren kører. Som på vores gamle båd skal vi tage kampen op mod landstrømskablet og blive selvforsynende med strøm. For først når vi ikke længere behøver at indkoble landstrøm er vi fuldstændigt frie, uanset om det er ved en klippeø i skærgården eller en ankerplads i Caribien.

Vores billet til frihed er en targabøjle med 600W solpaneler. Det er en dyr løsning, men for os er det det hele værd. Det kan virke overdimensioneret med 600W når vi kun havde 100W tidligere. Men det er kun indtil man hører den frustrerede snak om strøm blandt sejlerne på en afsidesliggende ankerplads. Vi har ikke planer om hverken watermaker, aircondition eller vaskemaskine som er store strømslugere. Men man har helt enkelt aldrig tilstrækkeligt med strøm ombord.

Nu tager vi kampen op mod landstrømskablet, og vi regner med denne gang at vinde den.